Jak efektivně vyučovat průřezová témata a současně rozvíjet čtenářství – vývoj sdružených příkladů dobré praxe pro učitele základních škol
Se zavedením RVP vstoupila do vzdělávání průřezová témata, aby pomáhala rozvíjet osobnost žáků zejména v oblasti postojů a hodnot. Zároveň se v posledních letech stále silněji hovoří o nedostatečné čtenářské gramotnosti českých školáků. Tato témata se proto stala základem projektu „Jak efektivně vyučovat průřezová témata a současně rozvíjet čtenářství - vývoj sdružených příkladů dobré praxe pro učitele základních škol“, který v květnu 2010 začal realizovat tým pěti neziskových organizací. Každé z nich se několik let zabývá jedním z průřezových témat a čtenářstvím. Jedná se o: Projekt Odyssea – Osobnostní a sociální výchova, Gemini o.s. - Výchova demokratického občana, Člověk v tísni o.p.s (program Varianty) – Multikulturní výchova a Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Sdružení TEREZA – Environmentální výchova a o.s. Kritické myšlení – Mediální výchova a Čtenářství. Během projektu všechny organizace a školy intenzivně kooperují navzájem, neboť jedním z cílů projektu je též najít spojnice mezi jednotlivými průřezovými tématy, propojit je mezi sebou i se čtenářstvím, usnadnit a zefektivnit jejich výuku. Projekt skončí 31. prosince 2012.
Do projektu je intenzivně zapojeno šest základních škol. Každá z nich, podle zvoleného průřezového tématu, spolupracuje úžeji s jednou z neziskových organizací. Učitelé se po dobu trvání projektu vzdělávají ve zmiňovaných oblastech, vytvářejí modelové učební jednotky a vyvíjejí si vlastní vzdělávací program pro zájemce z jiných škol, který bude akreditován. Současně dojde k inovaci školních vzdělávacích programů v oblasti průřezových témat a čtenářství.
Spolupráce se postupně rozšíří na dalších 12 škol, které budou především profitovat ze zkušeností neziskových organizací a šesti pilotních škol: týmy z těchto dvanácti škol dostanou možnost navštívit již vyškolené sbory, budou ověřovat vyvinuté postupy a modelové lekce. Celkem v průběhu projektu vyzkouší inovovaný způsob výuky průřezových témat propojený se čtenářstvím nejméně 5000 žáků.
Mezi výstupy projektu najdete inspirativní příklady dobré praxe, dvě stě modelových lekcí pro výuku průřezových témat propojenou s rozvojem čtenářských dovedností, studii mapující výsledky analýz školních dokumentů a praxe v osmnácti zapojených školách, návrhy řešení nejčastějších problémů provázejících implementaci průřezových témat a čtenářství do výuky a přehled používaných materiálů k jednotlivým průřezovým tématům a čtenářství.