Po dobré zkušenosti s projektem Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů, jsme chtěli zjistit, jak smysluplně začleňovat další průřezová témata a čtenářství do jedné vyučovací hodiny v různých předmětech.
Chceme si vyměňovat zkušenosti s ostatními pedagogy.
Čím je naše škola zajímavá z hlediska práce s průřezovými tématy a čtenářstvím?
V deváté třídě škola realizuje akci Sluníčka. Žáci opouštějící školu zde hodnotí průběh svého vzdělávání. Z oblasti průřezových témat a čtenářství se tu pracuje především s osobnostní a sociální výchovou. Konkrétně s tím, aby žák uměl projevovat a prosazovat své názory, potřeby a práva způsobem, který neútočí na sebeobraz druhých lidí. Konkrétní popis toho, jak tato akce vypadá, naleznete zde
Pro nově přijaté žáky prvních tříd škola realizuje adaptační soustředění. Do jeho přípravy jsou zapojeni rodiče dětí. Soustředění trvá 5 dnů. Z toho se odehrávají první dva dny ve škole a následující tři dny mimo školu. První den a půl absolvují děti společně s rodiči. Popis tohoto kurzu je možné zdarma stáhnout na www.odyssea.cz→Metodiky OSV→Kurzy OSV→ Adaptační (stmelovací) soustředění pro 1. Třídu. Realizují se tu především cíle osobnostní a sociální výchovy: žáci se seznamují s pravidly chování ve třídě a ve škole, navzájem se poznávají, prožívají se svými spolužáky situace blízkosti, důvěry a sdílení a radost ze společného zvládání náročných situací.
Škola má propracovaný systém prožitkových programů, které realizuje v každé třídě během školního roku. Ty jsou koncipované jako součást učebního plánu. Většina z nich probíhá v přírodním prostředí mimo školu. Programy na sebe navazují a umožňují tak stupňovitý rozvoj znalostí a dovedností, které obsahují.
Jedním z těchto programů je výukový seminář Spolu to dokážeme. Seminář začíná ve čtvrté třídě a končí v třídě deváté. Realizují se zde především cíle osobnostní a sociální výchovy. Konkrétně jde o rozvoj schopností poznávání, sebepoznání, mezilidské vztahy, komunikaci při spolupráci a řešení morálních problémů.